Fast Charge ( شارژ سریع ) چیست و چگونه عمل می‌کند؟

Fast Charge ( شارژ سریع ) چیست و چگونه عمل می‌کند؟

پیام مدیر سایت :

محل نمایش تبلیغات شما محل نمایش تبلیغات شما

شارژ سریع که شاید با نام های Fast Charging یا Quick Charging شنیده باشید، فناوری و قابلیت جدیدی است که امروزه در اکثر گوشی های هوشمند وجود دارد. شارژ سریع در واقع یک مفهوم است و هر شرکتی می تواند آن را به روش خود طراحی و تولید کند و برای اولین بار کوالکام این مفهوم را ایجاد کرد. همانطور که از نام این فناوری پیداست، شارژ سریع باعث می شود باتری گوشی، تبلت یا هر وسیله دیگری سریعتر از حد معمول شارژ شود. وجود این ویژگی مزایایی دارد؛ به عنوان مثال، این ویژگی در روزهای شلوغی که با موبایل خود سروکار داریم و به آن نیاز داریم، باتری موبایل ما را زنده نگه می دارد. همانطور که گفته شد، شرکت های مختلف استانداردهای متفاوتی را ارائه کرده اند. برخی از دستگاه ها فقط با کابل ها و شارژرهای خود کار می کنند، در حالی که برخی دیگر می توانند از ولتاژهای بالاتر استفاده کنند. این موارد ممکن است کمی گیج کننده باشند، بنابراین در این مقاله اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید این موارد را دقیق تر و بهتر درک کنید.

اگر بخواهیم خلاصه کنیم باید بگوییم که Fast Charging مقدار جریان ارسالی به باتری را افزایش می دهد تا ظرفیت آن سریعتر پر شود. طبق مشخصات اولیه USB، تنها 0.5 آمپر (A) جریان با استفاده از 5 ولت (V) برای تنها 2.5 وات (W) برق ارسال می شود. تکنولوژی فست شارژ این ارقام را افزایش می دهد. ویژگی های 10V/4A SuperCharge2.0 در هواوی 40 وات و شارژ سریع تطبیقی ​​9 ولت/1.7 آمپر در سامسونگ 15 وات انرژی تولید می کنند.

تمام موارد ذکر شده تنها بیانگر یک دیدگاه کلی است. نحوه شارژ باتری در واقع موضوعی پیچیده تر از آنچه گفته شد است. قبل از اینکه با جزئیات بیشتر به این موضوع بپردازیم، بیایید همه این استانداردهای شارژ سریع را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

استانداردهای شارژ سریع

USB Power Delivery که به اختصار USB-PD نامیده می شود، مشخصات رسمی شارژ سریع است که توسط USB-IF در سال 2012 منتشر شد. این استاندارد می تواند توسط هر دستگاهی با پورت USB مورد استفاده قرار گیرد، در صورتی که سازنده آن دستگاه به شدت شارژ احترام گذاشته باشد. جریان الکتریکی و وجود نرم افزار لازم. درست مانند تمام استانداردهای شارژ سریع، USB-PD یک پروتکل داده را برای برقراری ارتباط بین شارژر و تلفن پیاده سازی می کند. این نشان دهنده حداکثر توان قابل تحمل برای شارژر و تلفن است. USB Power Delivery نرخ پایه شارژ USB را تا 100 وات توان خروجی افزایش می دهد. مقدار توان موجود به توان های مختلفی تقسیم می شود که در ولتاژهای مختلف کار می کنند. حالت های +7.5 وات و +15 وات برای گوشی ها بهتر است، در حالی که 27 وات و بالاتر برای لپ تاپ ها و سایر دستگاه های پرقدرت مناسب است. این استاندارد همچنین از برق دو جهته پشتیبانی می کند و به تلفن شما امکان می دهد لوازم جانبی دیگر را شارژ کند.

استانداردهای شارژ سریع

درپوش = مقدار ظرفیت

سری پیکسل گوگل از استاندارد و مشخصات رسمی Power Delivery استفاده می کند. اپل همچنین این استاندارد را در آیفون 8، آیفون X و جدیدترین مک بوک های خود پیاده سازی کرده است. جالب است بدانید که بسیاری از شرکت ها استانداردهای شارژ خود را ترجیح می دهند.

فناوری شارژ سریع کوالکام

فناوری شارژ سریع کوالکام در گذشته استاندارد پیش‌فرض مورد استفاده در صنعت گوشی‌های هوشمند بود، در نتیجه فناوری شارژ سریع قبل از تحویل برق USB محبوب و مورد استفاده قرار می‌گرفت. آخرین نسخه 4.0+ فناوری شارژ سریع با Power Delivery سازگار است و سرعت شارژ سریع و طیف وسیع تری از پشتیبانی را افزایش می دهد.

استانداردهای فناوری شارژ سریع کوالکام

شارژ سریع یک ویژگی اختیاری در پردازنده های اسنپدراگون با فناوری کوالکام است. در نتیجه فقط به دلیل وجود تراشه کوالکام در گوشی، نمی توان گفت که آن گوشی قابلیت شارژ سریع دارد. با این حال، طیف گسترده ای از تلفن ها دارای قابلیت شارژ سریع هستند، از جمله LG V40، Xiaomi Mi 8، Samsung Galaxy Note 9، HTC U12 Plus و بسیاری دیگر.

صفحه نمایش باتری-میکروسکل

سایر استانداردها
در دنیای گوشی های هوشمند، بسیاری از مدل ها به جای استانداردهای ذکر شده در بالا، از فناوری های اختصاصی خود استفاده می کنند. با این حال، تنها تعداد کمی از این استانداردها واقعاً اختصاصی هستند. بسیاری از آنها فقط شکل دیگری از Power Delivery یا Quick Charge با نام متفاوت یا با برخی تغییرات خاص هستند. مانند فناوری شارژ تطبیقی ​​در سامسونگ یا شارژ توربو در موتورولا. سایر فناوری‌ها مانند VOOC از Oppo یا SuperCharge از Huawei کاملاً متفاوت عمل می‌کنند. آنها به جای افزایش ولتاژ، مقدار جریان را برای شارژ با توان بالا تا حد زیادی افزایش می دهند. سرعت شارژ این فناوری های اختصاصی در طول سال ها به شدت افزایش یافته است. برخی از سریع ترین انواع موجود در بازار عبارتند از SuperCharge، Super VOCC و WarpCharge 30 OnePlus.

نتیجه

شارژ سریع شامل طیف گسترده ای از فناوری های مختلف ممکن است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. شرکت ها روش های خاص خود را برای شارژ سریع و در عین حال به حداکثر رساندن عمر باتری دارند، به همین دلیل استانداردهای مختلفی در بازار وجود دارد. شارژ با ولتاژ بالا چندین نسل پیش به یک امر عادی تبدیل شده بود و اکنون فناوری های جدید از ولتاژهای کنترل شده کمتر و جریان های بالا برای سرعت های فزاینده استفاده می کنند. این امر نیاز به کابل های ضخیم تری دارد و در نتیجه مشکل جدیدی از نظر سازگاری دستگاه ایجاد می کند. USB Power Delivery اکنون به طور گسترده در دسترس است. این فناوری احتمالاً ستون فقرات تمام استانداردهای شارژ USB را تشکیل خواهد داد، هرچند دور از ذهن نیست که شرکت های مختلف علاوه بر رعایت این استاندارد جهانی، راه حل های بهتری هم پیدا کنند.

 

منبع: qualcomm


بازدید : 860
چهار شنبه 6 مهر 1401 - 16:50
مطالب مرتبط
    نظرات
    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: